|
|
Die 1. Veranstaltung des KaOz-Ernte 06-Projekts
beschäftigt sich mit dem Oberthema Streetart.
Mit Must Bi written wollen wir eine Seite von
Kunst zeigen, die fernab von Kriminalität ein ungeheuer
spannendes und kreatives Betätigungsfeld Jugendlicher
repräsentiert, das auch in Bielefeld umtriebige Wurzeln
geschlagen hat.
Graffiti, Stencils, Sticker, Tags, Pieces, etc.... Die Ausdrucksformen
jugendkultureller Kreativität sind mannigfaltig und
in nahezu jedem Stadtbild mittlerweile allgegenwärtig.
Für viele ein Ärgernis & Sachbeschädigung,
hat diese jugendliche Ausdrucks- form in den vergangenen
35 Jahren eine erstaunliche Entwicklung gemacht: Ausgehend
von der unteren sozialen Schicht in New York hin zu einem
globalen Phänomen, das Einzug in die Kunstgalerien
dieser Welt gehalten hat. Unzählige Grafikdesigner,
Künstler, Maler, Fotografen, etc... sind von dieser
ursprüng- lichen Nischenkultur beeinflusst und entwickeln
die Ausdrucksformen ständig weiter.
Neue Perspektiven eröffnen, andere Seiten zeigen: Das
ist unser Ziel.
Eine noch ausführlichere Info findet ihr
hier.
|
|
|
Donnerstag 14.09.2006
Ozone, Niedernstr. / 19.30h / Eintritt
frei! // Fotos
Post-Graffiti - Between street, art and commerce
(Julia Reinecke)
A riddle solved
This first scholarly analysis of the pheno- menon
street art, provides unprecedented insight into the
subculture and goes a long way towards solving the
conundrum of exactly where street art, here also named
as post graffiti, is positioned in relation to graffiti,
fine art and commerce. Julia Reineckes research
took her out into the streets of Berlin, Hamburg,
London, São Paulo, New York and other cities
of the world, where she was able to connect with renowned
activists such as Banksy, Shepard Fairey, Jeroen Jongeleen
(alias Influenza), Space Invader, Gomes, Solo One,
Os Gemeos and D*Face. All shared their life stories,
inspiration, motivations, role models and their views
on where post graffiti lies in relation to the art
field. Some will astound you!
|
|
Reinecke uses Pierre Bourdieus field theory to assess
the relevance to post graffiti of symbolic, cultural and
social capital, and amongst other things, the role of the
habitus in the post graffiti field. She looks closely at
the state and characteristics of post graffiti as a subculture,
and examines various phases of subculture theory and research
over the past fifty years, in particular that undertaken
by the Birmingham Centre for Contemporary Cultural Studies
and the Chicago School. This book
also considers commonalities between post graffiti and land
art, pop art, Dada and ituationism and how post graffiti
is used today in guerrilla marketing and image advertising.
Incisive, enlightening, inspiring and cleverly analytical
this unique new title is an unmatched foray into the continually
evolving world of street art.
www.gingkopress.com
|
|
|
|