KaOz - Ernte 06

 




Die 1. Veranstaltung des „KaOz-Ernte 06“-Projekts beschäftigt sich mit dem Oberthema „Streetart“. Mit „Must Bi written“ wollen wir eine Seite von Kunst zeigen, die fernab von Kriminalität ein ungeheuer spannendes und kreatives Betätigungsfeld Jugendlicher repräsentiert, das auch in Bielefeld umtriebige Wurzeln geschlagen hat.

Graffiti, Stencils, Sticker, Tags, Pieces, etc.... Die Ausdrucksformen jugendkultureller Kreativität sind mannigfaltig und in nahezu jedem Stadtbild mittlerweile allgegenwärtig. Für viele ein Ärgernis & Sachbeschädigung, hat diese jugendliche Ausdrucks- form in den vergangenen 35 Jahren eine erstaunliche Entwicklung gemacht: Ausgehend von der unteren sozialen Schicht in New York hin zu einem globalen Phänomen, das Einzug in die Kunstgalerien dieser Welt gehalten hat. Unzählige Grafikdesigner, Künstler, Maler, Fotografen, etc... sind von dieser ursprüng- lichen Nischenkultur beeinflusst und entwickeln die Ausdrucksformen ständig weiter.

Neue Perspektiven eröffnen, andere Seiten zeigen: Das ist unser Ziel.

Eine noch ausführlichere Info findet ihr hier.



Vortrag Julia Reinecke

Donnerstag 14.09.2006

Ozone, Niedernstr. / 19.30h / Eintritt frei! // Fotos

Post-Graffiti - Between street, art and commerce

(Julia Reinecke)

A riddle solved

This first scholarly analysis of the pheno- menon street art, provides unprecedented insight into the subculture and goes a long way towards solving the conundrum of exactly where street art, here also named as post graffiti, is positioned in relation to graffiti, fine art and commerce. Julia Reinecke’s research took her out into the streets of Berlin, Hamburg, London, São Paulo, New York and other cities of the world, where she was able to connect with renowned activists such as Banksy, Shepard Fairey, Jeroen Jongeleen (alias Influenza), Space Invader, Gomes, Solo One, Os Gemeos and D*Face. All shared their life stories, inspiration, motivations, role models and their views on where post graffiti lies in relation to the art field. Some will astound you!

Reinecke uses Pierre Bourdieu’s field theory to assess the relevance to post graffiti of symbolic, cultural and social capital, and amongst other things, the role of the habitus in the post graffiti field. She looks closely at the state and characteristics of post graffiti as a subculture, and examines various phases of subculture theory and research over the past fifty years, in particular that undertaken by the Birmingham Centre for Contemporary Cultural Studies and the Chicago School. This book
also considers commonalities between post graffiti and land art, pop art, Dada and ituationism and how post graffiti is used today in guerrilla marketing and image advertising. Incisive, enlightening, inspiring and cleverly analytical this unique new title is an unmatched foray into the continually evolving world of street art.

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